21 listopada 2007
Dzwonię z Ośrodka Społeczno-Kulturalnego ODYSSEE w departamencie Gard we Francji. Chcielibyśmy się dowiedzieć, czy od pracowników z Polski przebywających we Francji nadal wymaga się pozwolenia na pracę i karty pobytu. Czy mogę liczyć na państwa pomoc w tej sprawie? – tak brzmiało stutysięczne w tym roku pytanie do pracowników bezpłatnej infolinii Komisji Europejskiej Europe Direct. Odpowiedzi dzwoniącej Sandrine Jean z południowej Francji udzieliła natychmiast Rasa, specjalistka ds. informacji, należąca do wielojęzycznego zespołu punktu kontaktowego. Wraz z tym połączeniem padł kolejny rekord popularności infolinii.
Tego samego dnia (13 listopada br.), w którym w Europe Direct odebrano stutysięczny w 2007 telefon, z infolinii skorzystali też obywatele z dziewiętnastu krajów członkowskich, a także z krajów Ameryki Łacińskiej, Azji i Afryki.
Wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Margot Wallström, odpowiedzialna za strategię komunikacji, powiedziała: Zadaniem EUROPE DIRECT jest służenie obywatelom. Pracownicy infolinii umożliwiają kontakt z UE, odpowiadają na pytania i wysłuchują uwag na temat ważnych dla obywateli kwestii. Chciałabym, aby liczba osób korzystających z tych usług rosła.
Co to jest Europe Direct?
Infolinia EUROPE DIRECT rozpoczął działalność w 1998 r. Na bezpłatny numer telefoniczny 00800 6 7 8 9 10 11 można dzwonić z każdego zakątka UE i zadać pytanie we wszystkich językach urzędowych UE.
Punkt kontaktowy prowadzi również serwis mailowy i internetowy. W przypadku pytań nadesłanych drogą elektroniczną odpowiedź uzyskuje się średnio w ciągu trzech dni roboczych. W bardziej skomplikowanych kwestiach o radę prosi się ekspertów z danej dziedziny.
Popularne tematy
W 2007 r. wiele pytań dotyczyło kwestii związanych z rynkiem wewnętrznym (np. wyjazdy, praca i studia za granicą), często zadawano też pytania natury ogólnej o instytucje UE i rozporządzenie dotyczące roamingu. Duży odsetek pytań dotyczył praw pasażerów linii lotniczych. Ostatnio coraz częściej pytano o traktat reformujący.
Oprócz ogólnych zagadnień dotyczących UE, Europe Direct często wyjaśnia kwestie związane z 7 programem ramowym ds. badań, a także odpowiada na pytania serwisu udzielającego informacji krajom rozwijającym się na temat eksportu do UE oraz na pytania dotyczące rynku wewnętrznego (Biuro Porad dla Obywatela).
Kto korzysta z usług EUROPE DIRECT?
Wśród użytkowników serwisu są zarówno studenci poszukujący materiałów do referatów, jak i emeryci zainteresowani kwestią świadczeń emerytalnych poza granicami kraju członkowskiego, z którego pochodzą. Przedsiębiorcy z małych i średnich firm pytają o fundusze na rozpoczęcie lub rozszerzenie działalności, a specjaliści zwracają się o poradę w kwestii unijnych przepisów prawnych.
Informacje ogólne
Infolinia działa od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 18:30 czasu środkowoeuropejskiego. Poza tymi godzinami można się nagrać na pocztę głosową. Punkt kontaktowy oferuje:
– taki sam w całej UE, bezpłatny numer telefoniczny (00 800 6 7 8 9 10 11), dostępny bez ograniczeń we wszystkich krajach członkowskich;
– adres e-maili i system obslugi on-line pod adresem: http://ec.europa.eu/europedirect
Więcej informacji na temat infolinii na stronie internetowej:
http://ec.europa.eu/europedirect/index_pl.htm.
http://ec.europa.eu/europedirect/index_pl.htm