SZUKAJ NA STRONACH EUROPE DIRECT LUBLIN
"Każdy może tu przyjść, zadzwonić albo napisać, aby zapytać albo powiedzieć, co myśli o Unii Europejskiej. W 2007 roku wiele osób z tego skorzystało - punkty informacyjne Europe Direct odnotowały ponad 900 tysięcy kontaktów z obywatelami. Spory udział miało w tym także 19 polskich „ED'ów”.
W przeciwieństwie do innych, wyspecjalizowanych sieci informacyjnych, ośrodki Europe Direct są punktami „pierwszego kontaktu” dla wszystkich obywateli, którym służą radą i pomocą, w razie potrzeby wskazując, gdzie dalej się zwrócić.
W 2007 roku z tej możliwości skorzystało blisko 560 tysięcy osób, kontaktując się z punktem ED osobiście. Kolejne 255 tysięcy przesłało pytanie mail'em, a niemal 200 tysięcy osób zadzwoniło. W Polsce, osoby zainteresowane UE także wołały zwrócić się do punktu informacyjnego bezpośrednio (24 tys.), ale e-mail był mniej popularnym sposobem kontaktu (4 tys. wobec 12 tys.).
Chociaż najwięcej kontaktów odnotowano w kwietniu i w maju, co można wiązać z obchodami Dnia Europy, najczęściej poruszanym tematem, zarówno w Polsce, jak i w całej Unii Europejskiej, były dotacje i fundusze unijne. Dopiero na drugim miejscu znalazły się ogólne pytania o Unię Europejską, przy czym w naszym kraju częściej pytano o sprawy związane z nauką i szkoleniami.
Punkty informacyjne Europe Direct nie ograniczają się jednak tylko do odpowiadania na pytania. Z własnej inicjatywy organizują różnorodne konferencje, seminaria i szkolenia oraz konkursy. Ich konsultanci są także obecni podczas lokalnych uroczystości i często prowadzą „lekcje europejskie” w szkołach stymulując dyskusję na temat Unii Europejskiej.
W 2007 roku odbyło się 3.800 takich wydarzeń, z czego 253 w Polsce. Pomysłowość punktów informacyjnych w tej dziedzinie jest nieograniczona. Na przykład w Bydgoszczy organizowane są wieczory z kinem europejskim, a w Olsztynie z okazji 9 maja ogłoszono konkurs dla uczniów na najlepszy scenariusz programu telewizyjnego o Unii Europejskiej. Zwycięska praca została następnie zrealizowana i wyświetlona w lokalnej telewizji.
„ED'y” wydają również własne publikacje – cykliczne newslettery, broszury, kalendarze, materiały do szkoleń, a nawet opracowania naukowe. W 2007 roku było ich blisko 2.300. Dobrym przykładem jest Informator Europejski, który można znaleźć na stronie punktu informacyjnego z Bielsko-Białej, albo wydawane przez punkt Europe Direct w Płocku „Europejskie Zeszyty Naukowe”.
Większość z nich ma także własne strony internetowe, na których można znaleźć zarówno przydatne informacje o Unii Europejskiej, jak i relacje z działalności danego „ED'a”. Kontakt do wszystkich punktów informacyjnych działających w Polsce oraz adresy ich stron www znaleźć tutaj.
Sieć informacyjna Europe Direct rozpoczęła działalność w 2005 roku i liczy obecnie 475 punktów informacyjnych, we wszystkich państwach członkowskich. Najwięcej jest ich w Niemczech (54), we Włoszech (46) i we Francji (45), a najmniej na Cyprze (2), w Luksemburgu (2) i na Malcie (1). Z początkiem 2008 roku działalność rozpoczęło 27 „ED'ów” w Rumunii i 11 w Bułgarii.
Więcej informacji o sieci informacyjnej Europe Direct można znaleźć na stronie Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce lub na specjalnej podstronie serwisu EUROPA.
ŹRÓDŁA
http://ec.europa.eu/polska/news/080407_pl.htm