SZUKAJ NA STRONACH EUROPE DIRECT LUBLIN


logo


Chcesz dowiedzieć się więcej na temat Unii Europejskiej
i zaangażować się w dyskusję dotyczącą jej przyszłości?


Czerwiec 2008 r. Konsument na wakacjach

Coraz chętniej wyjeżdżamy na wakacje za granicę. Według danych Instytutu Turystycznego, w 2007 roku liczba wyjazdów zagranicznych przekroczyła 47 milionów, z czego 20 mln miało cel turystyczno-wypoczynkowy. Zanim zaplanujemy urlop warto dowiedzieć się, jakie przysługują nam prawa i jak sobie radzić w przypadku zagubionego bagażu czy opóźnionego lotu.

Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało wakacyjny przewodnik dla konsumentów spędzających urlop w Europie.

Zanim wyjedziesz warto wiedzieć!

  • Jeśli nie zawierasz umowy na piśmie i jedynym potwierdzeniem jej zawarcia jest dowód zapłaty, zadbaj o to, aby posiadać foldery/ulotki/katalogi z opisem Twojej wycieczki; jeśli umowę zawarłeś przez Internet zapisz umowę, emaile i zrzut ekranu na swoim komputerze.
  • Jeśli zawierasz umowę z biurem podróży za granicą, pamiętaj, że umowa nie zawsze musi być sporządzona w języku polskim. Zadbaj o pomoc w tłumaczeniu.
  • Sprawdź na mapie położenie miejscowości, dokładny adres hotelu, aby na miejscu nie okazało się, że hotel wprawdzie znajduje się w pobliżu plaży, ale kilka kilometrów od miasta, z którym wiązałeś swoje plany dotyczące zwiedzania czy zakupów.
  • Zwróć uwagę na standaryzację hotelu – kto ją określa - przedsiębiorca czy niezależna publiczna instytucja. 4**** w Grecji nie muszą równać się 4**** w Niemczech.
  • Upewnij się, co do jakości pokoju hotelowego, oferowanego wyżywienia, położenia hotelu w stosunku do plaży lub centrum miasta, oferowanych dodatkowych atrakcji i ich ewentualnej odpłatności.
  • Oferty last minute również są pełnowartościowymi wycieczkami i podlegają reklamacji.
  • prawdź zasady udzielanego ci ubezpieczenia (np. kto ponosi koszty transportu do Polski ze szpitala za granicą?). Zaopatrz się w Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego.
  • Przed podróżą zapisz w telefonie adres, nazwisko i kontakt do rezydenta, ponieważ kłopoty mogą zacząć się już na lotnisku, a gdy złamiesz nogę, unikniesz kłopotliwego poszukiwania pomocy wśród nieznających Twojego języka obcokrajowców.
  • Przed podróżą ustal, o ile to możliwe, kto obsługuje przewozy – przewoźnicy spoza Unii nie zawsze będą podlegać europejskim przepisom chroniącym pasażerów, mogą się też niekiedy znajdować na „czarnej liście” przewoźników podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty.
  • Nie wkładaj do bagażu podręcznego płynów, żelów i aerozoli w opakowaniach powyżej 100 ml i sprawdź w regulaminie przewoźnika za jakie przedmioty w bagażu przewoźnik nie ponosi odpowiedzialność (np. biżuteria, aparaty, perfumy, alkohol).
  • Pamiętaj w przypadku problemów na lotnisku, z opóźnieniami lub odwołaniami lotów, linie lotnicze zobowiązane są udzielić Ci pełnych informacji o Twoich prawach.
  • Zapisz SMS z telefonem i adresem do Ambasady/Konsulatu, którego dostajesz po przekroczeniu granicy - to takie proste!

Pojawił się problem, reaguj!

  • Nie czekaj ze skargami na powrót do kraju. Zbieraj dokumentacje, pisemnego potwierdzenia od rezydenta, np. braku łazienki w pokoju.
  • Jeżeli bagaż nie doleciał na miejsce lub został uszkodzony, pamiętaj o wypełnieniu na lotnisku protokołu nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report), koniecznie zachowaj jego kopie.
  • Pamiętaj o niezwłocznym złożeniu pisemnej reklamacji do przedsiębiorcy. W trakcie podróży lub zaraz po jej zakończeniu. Masz tylko 7 dni na skargę na uszkodzenie bagażu od momentu jego odbioru! Do reklamacji dołącz kopie karty pokładowej i kopie protokołu PIR.
  • Jeśli podczas urlopu za granicą bankomat nie wyda Ci pieniędzy, ale obciąży Twoje konto, koniecznie zapisz dane bankomatu i zachowaj potwierdzenie wypłaty. Reklamację złóż do banku, który wydał Ci kartę.

Składaj skargę właściwie!

  • Składając reklamację poszukaj wzorców jak ją formułować np. na stronach organizacji konsumenckich, możesz pomocniczo korzystać z Tabeli Frankfurckiej, która ułatwi zdefiniowanie ewentualnego roszczenia od biura podróży.
  • Skargi na biura podróży działające w Polsce, składaj do wojewódzkiego Urzędu Marszałkowskiego.
  • W przypadku problemów z opóźnieniem lub anulowaniem lotu oraz nie wpuszczeniem na pokład, zgłoś się do Komisji Ochrony Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.
  • Nie otrzymałeś odpowiedzi na złożoną skargę przez 30 dni? Zwróć się o pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Więcej informacji:
Europejskie Centrum Konsumenckie
Tel. 0 22 55 60 118
e-mail: media@konsument.gov.pl
www.konsument.gov.pl

W 2007 r. 55 tysięcy konsumentów skorzystało z pomocy Europejskich Centrów Konsumenckich, wynika z opublikowanego wczoraj raportu nt. ich działalności. Konsumenci skarżyli się najczęściej na kłopoty z usługami lotniczymi, wynajmem samochodów, fałszywymi loteriami i wyłudzeniami internetowymi oraz brakiem dostawy sprzętu RTV.

Musimy wspierać konsumentów by mogli dokonywać świadomych wyborów podczas zakupów towarów i usług.Szczególnie w kontekście rosnącej złożoności rynku należy bronić ich praw i je propagować – powiedziała komisarz ds. ochrony konsumentów, Meglena Kuneva – Europejskie Centra Konsumenckie są podstawowym narzędziem, które pozwala informować konsumentów o ich prawach oraz pomagać w przypadku problemów o charakterze transgranicznym.


ŹRÓDŁA

www.konsument.gov.pl



ARCHIWUM
EUROPE DIRECT
LUBLIN

PROSZĘ WYBRAĆ ROK