SZUKAJ NA STRONACH EUROPE DIRECT LUBLIN
26.07.2008 wejdą w życie nowe przepisy, ułatwiające osobom niepełnosprawnym oraz w podeszłym wieku dostęp do podróży lotniczych. Osoby te będą się cieszyć takimi prawami, jak pozostali pasażerowie, bez dyskryminacji i dodatkowych kosztów. Około jednej trzeciej populacji UE dotknięta jest problemem ograniczonej mobilności.
Wejście w życie tych przepisów zakończy dyskryminację i udzieli niepełnosprawnym i starszym pasażerom pomocy, niezbędnej im w podróży. Nowe prawa są dużym krokiem w kierunku stworzenia Europy dla wszystkich obywateli, powiedział Antonio Tajani, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. transportu.
Komisja wierzy, że wprowadzenie tych środków będzie skuteczną odpowiedzą na potrzeby znacznej i – wraz ze starzejącą się Europą – rosnącej grupy pasażerów.
Około jednej trzeciej populacji Unii Europejskiej dotknięta jest problemem ograniczonej mobilności. Chodzi głównie o osoby niepełnosprawne, a także starsze, niezdolne do pokonywania pieszo tak długich dystansów, jakie często są spotykane na nowoczesnych lotniskach. Od kilku lat lotniska rzeczywiście starają się pomóc, jednakże bezpłatna kompleksowa pomoc nie jest dostępna we wszystkich liniach lotniczych. Dla osób niepełnosprawnych ruchowo jest to znaczną przeszkodą w dostępie do transportu lotniczego.
O tych problemach mówi Rozporządzenie (EC) nr 1107/2006, przyjęte przez Parlament i Radę 5. lipca 2006 r., które ułatwi wspomnianym osobom podróżowanie samolotami. Postanowienia rozporządzenia odnoszą się do trzech obszarów; te odnoszące się do pierwszego obszaru weszły w życie 26 lipca 2007 roku. Pozostałe postanowienia wejdą w życie pojutrze, sobotę 26 lipca 2008 r.
Równe traktowanie osób niepełnosprawnych ruchowo
Rozporządzenie zabrania liniom lotniczym i touroperatorom odmawiania pasażerom udzielenia rezerwacji lub przewiezienia ich tylko ze względu na niepełnosprawność ruchową. Odnosi się to do lotów z unijnych lotnisk, lub też połączeń lotniczych z państw trzecich do lotniska w Państwie członkowskim, jeśli przewoźnik jest firmą europejską.
Jedyne ograniczenia są możliwe z powodów bezpieczeństwa, jednak te muszą być właściwie umotywowane przez narodowe lub międzynarodowe przepisy, lub też jeśli jest to technicznie niemożliwe przewieźć takich pasażerów, m.in. ze względu na ograniczoną przestrzeń samolotu. To powinno zakończyć, raczej nieumyślną, dzisiejszą dyskryminację.
ŹRÓDŁA
http://ec.europa.eu/polska/news/080724_pl.htm