SZUKAJ NA STRONACH EUROPE DIRECT LUBLIN


logo


Chcesz dowiedzieć się więcej na temat Unii Europejskiej
i zaangażować się w dyskusję dotyczącą jej przyszłości?


Sierpień 2008 r. Samochody, które mówią

Będzie wspólna częstotliwość radiowa na potrzeby inteligentnych systemów komunikacji drogowej - zdecydowała Komisja Europejska. Funkcjonują one w oparciu o technologię bezprzewodową i umożliwiają "porozumiewanie się" samochodów między sobą i z dostawcami usług infrastruktury drogowej. Taki system może m.in. ostrzec kierowców o śliskich drogach lub wypadku, który się właśnie wydarzył. Gra jest warta świeczki, bo w 2006 roku, na drogach UE zginęło ponad 42 tysiące osób, a ponad 1,6 miliona zostało rannych.

Decyzja Komisji przybliża nas do osiągnięcia celu, jakim jest zmniejszenie liczby wypadków drogowych. Właściwe i szybkie poinformowanie kierowców jest warunkiem koniecznym zapewnienia bezpieczeństwa na drogach – ocenia Viviane Reding, unijna komisarz ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów.

Jak dodaje, nie można zapominać o tym, że europejscy kierowcy spędzają w korkach 24 proc. czasu jazdy, a koszty spowodowane przez zatory drogowe sięgać mogą 80 miliardów euro w 2010 roku. Widać więc, że oszczędzając czas, dzięki korzystaniu z inteligentnych systemów komunikacji drogowej, oszczędzamy pieniądze - mówi komisarz.

Zarezerwowana przez KE jedna, wspólna w całej Unii, częstotliwość radiowa będzie wykorzystywana dla potrzeb nadawania komunikatów pomiędzy samochodami oraz między samochodami i dostawcami usług infrastruktury drogowej. To zakres 30MHz w paśmie 5,9 GHz, który w ciągu najbliższych 6 miesięcy będzie przydzielony przez władze państwowe w całej Europie systemom bezpieczeństwa ruchu drogowego, bez szkody dla usług już istniejących (takich jak amatorskie usługi radiowe).

Typowym przykładem wykorzystania z takiego systemu jest sytuacja, w której samochód wjeżdża na śliską nawierzchnię drogi: jeśli jest wyposażony w system komunikacji między pojazdami, może – wykorzystując pasmo 5,9 GHz – przekazać tę informację wszystkim innym pojazdom znajdującym się w pobliżu. Jeśli centrum zarządzania ruchem drogowym chce poinformować kierowców o nagłym zamknięciu drogi, możliwym objeździe lub ograniczeniu prędkości, będzie także w stanie przekazać ten komunikat do nadajnika umieszczonego przy odpowiedniej drodze, który z kolei przekaże informację do przejeżdżających samochodów.

Dodatkowe informacje:

Dzisiejsza decyzja Komisji jest elementem ogłoszonej w 2006 roku inicjatywy KE "Inteligentny samochód", która promuje wykorzystywanie informacji i technologii komunikacyjnych w celu zwiększenia bezpieczeństwa, ekologiczności i sprawności transportu drogowego. (IP/06/191).

Więcej informacji na stronach:

http://ec.europa.eu/information_society/policy/radio_spectrum/
http://ec.europa.eu/information_society/policy/radio_spectrum/ref_documents/




ŹRÓDŁA

http://ec.europa.eu/polska/news/080806_e-cars_pl.htm



ARCHIWUM
EUROPE DIRECT
LUBLIN

PROSZĘ WYBRAĆ ROK