SZUKAJ NA STRONACH EUROPE DIRECT LUBLIN
Ponad 80% nauczycieli w Unii Europejskiej ma wrażenie, że ich zawód i starania nie są doceniane – wynika z ostatniego międzynarodowego badania nauczania i uczenia się (TALIS). Choć nauczyciele czują się dobrze przygotowani do zawodu, uważają, że wsparcie na początku ich drogi zawodowej nie jest powszechnie dostępne. Komisja Europejska wzywa więc do działań, które sprawią, że zawód nauczyciela stanie się bardziej atrakcyjny.
Ponad jedna trzecia nauczycieli w Unii Europejskiej pracuje w szkołach, w których brakuje wykwalifikowanej kadry, a prawie połowa dyrektorów szkół zgłasza niedobór nauczycieli przygotowanych do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach. Chociaż prawie 90% nauczycieli w UE twierdzi, że są zadowoleni ze swojej pracy, 81% ma wrażenie, że zawód nauczyciela nie jest doceniany w społeczeństwie. To jedne z najważniejszych ustaleń międzynarodowego badania nauczania i uczenia się (TALIS – Teaching and Learning International Survey) przeprowadzonego przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Badanie, którego podstawą są opinie nauczycieli na temat własnych warunków zawodowych, obejmuje informacje zwrotne od 55 000 nauczycieli szkół gimnazjalnych i dyrektorów szkół w UE. Komisja Europejska przeanalizowała wyniki badania TALIS i ich konsekwencje dla polityki UE w dziedzinie kształcenia i szkolenia w opublikowanym dzisiaj sprawozdaniu
TALIS odzwierciedla opinie nauczycieli szkół gimnazjalnych z 19 państw i regionów UE (BE nl, BG, ES, CZ, CY, DK, EE, FI, FR, HR, IT, LV, NL, PL, PT, RO, SE, SK, UK-ENG), jak również 15 innych państw: Stanów Zjednoczonych, Australii, Brazylii, Chile, Serbii, Singapuru, Islandii, Izraela, Japonii, Malezji, Korei Południowej, Meksyku, Norwegii, Abu Dhabi i Alberty w Kanadzie.
- Niektóre wnioski płynące z TALIS są niepokojące w kontekście przyszłości zawodu nauczyciela.Jeżeli państwa członkowskie nie podejmą działań służących przyciągnięciu i zatrzymaniu najlepszych nauczycieli, zahamujemy postęp w podnoszeniu jakości kształcenia w Europie.Komisja gotowa jest pomóc państwom członkowskim w opracowaniu polityki i środków, które sprawią, że zawód nauczyciela stanie się bardziej atrakcyjny – powiedziała Androulla Vassiliou, europejska komisarz ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży.
Wyniki TALIS zostaną oficjalnie ogłoszone w Tokio, gdzie dnia 25 czerwca odbywa się 17. seminarium OECD/Japonia i nieformalne spotkanie ministrów edukacji.Jan Truszczyński, dyrektor generalny Komisji ds. edukacji i kultury, przedstawi również analizę polityki Komisji.
Dodatkowe techniczne omówienie wyników TALIS i zaleceń Komisji dla podmiotów zaangażowanych w kształcenie i szkolenia (otwarte dla mediów) odbędzie się w Brukseli w dniu 25 czerwca o godz. 14:30 w audytorium Madou (Place Madou 1). Michael Davidson, przewodniczący zespołu OECD ds. TALIS, oraz Jan Pakulski, kierownik działu Komisji Europejskiej ds. statystyk i badań dotyczących edukacji, przedstawią odpowiednie sprawozdania.
Kontekst
Międzynarodowe badanie w zakresie nauczania i uczenia się (TALIS)
Jest to drugie badanie TALIS opublikowane przez OECD (pierwsze opublikowano w 2009 r.). Badanie jest głównym źródłem informacji od nauczycieli i kadry kierowniczej szkół na temat nauczania, warunków zawodowych i środowiska szkolnego. Badanie opiera się na kwestionariuszu wysłanym do nauczycieli i kadry kierowniczej szkół. Badaniem TALIS objęto ponad 55 000 nauczycieli szkół gimnazjalnych w 3 300 szkołach w UE spośród szacowanych blisko 1,5 mln nauczycieli w 19 krajach UE uczestniczących w badaniu. Wliczając 15 innych krajów uczestniczących w badaniu, na ankietę odpowiedziało niemal 110 000 nauczycieli spośród łącznej liczby prawie 4 mln nauczycieli.
Erasmus+
Komisja Europejska współpracuje z państwami członkowskimi UE w celu określenia i upowszechnienia skutecznych rozwiązań w zakresie polityki oraz zaoferowania wsparcia i doradztwa. Erasmus +, nowy program UE na rzecz kształcenia, młodzieży i sportu (2014-2020), zapewnia dotacje na wymiany nauczycieli w celu lepszego doskonalenia zawodowego i wspiera partnerstwa między szkołami, uczelniami i kolegiami nauczycielskimi, aby opracowywać innowacyjne podejścia do nauczania. W ramach sieci eTwinningu szkół, nauczyciele mogą wymieniać się pomysłami z kolegami z całej Europy.