16.09.2016
Orędzie o stanie Unii w 2016 r.
Przegląd budżetu UE: większa koncentracja na priorytetach budżetowych, większa elastyczność i mniej biurokracji.
"Europejski budżet jest żywym dowodem solidarności finansowej"- Przewodniczący Juncker, orędzie o stanie Unii w 2016 r.
W związku z orędziem przewodniczącego Junckera o stanie Unii z 2016 r. Komisja przedstawiła dziś swój śródokresowy przegląd wieloletniego budżetu UE (2014–2020). Zaproponowany pakiet nie narusza górnych limitów wydatków uzgodnionych z Parlamentem Europejskim i Radą i pozwoli na uwolnienie dodatkowych środków w wysokości 6,3 mld euro na finansowanie do 2020 r. Pieniądze te zostaną przeznaczone na tworzenie miejsc pracy, inwestycje i wzrost gospodarczy oraz na zajęcie się problemem migracji i jej podstawowymi przyczynami. Zaproponowano również, jak sprawić, by budżet UE był sprawniejszy i umożliwiał szybsze reagowanie na nieprzewidziane okoliczności, upraszczając równocześnie przepisy finansowe i ukierunkowując je na wyniki.
Wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej   Kristalina Georgiewa,   odpowiedzialna za budżet i zasoby ludzkie, stwierdziła: Jestem dumna, że   budżet UE umożliwił nam realizację priorytetów politycznych, zapewnienie   inwestycji zwiększających zatrudnienie i wzrost gospodarczy oraz bezpieczeństwo   obywateli w Europie i poza nią. W dzisiejszym przeglądzie śródokresowym   proponujemy dodatkowe wzmocnienie tych priorytetów kwotą 6,3 mld euro oraz   uproszczenie i większą elastyczność przy korzystaniu z budżetu UE. Przegląd   budżetu jest początkiem – a nie końcem – dążenia do jeszcze większej   koncentracji na wynikach, tak aby mieć pewność, że każde euro pochodzące z   budżetu UE zostanie wydane w możliwie najlepszy sposób.
Więcej środków na ważne dziedziny i   programy zapewniające doskonałe wyniki
Dodatkowe finansowanie zaproponowane do 2020   r. nawiązuje do dwóch głównych priorytetów – inwestycji i migracji. Struktura   tych dodatkowych środków finansowych przedstawia się następująco:
- kwota 2,4 mld euro na dalsze   pobudzanie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia, tj. zwiększone zostanie finansowanie   skutecznych programów takich jak rozszerzony Europejski Fundusz na rzecz   Inwestycji Strategicznych (EFIS) (zob. komunikat prasowy), Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi   młodych, program w zakresie badań naukowych i innowacji „Horyzont 2020”, unijny   program na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich   przedsiębiorstw (COSME), program Erasmus oraz instrument „Łącząc Europę”, który   wspiera rozwój sieci transeuropejskich w dziedzinie transportu, energii i usług   cyfrowych; obejmuje to również kwotę 50 mln euro na inicjatywę WIFI4EU, która ma   pomagać społecznościom europejskim w oferowaniu darmowych hotspotów WiFi   wszystkim obywatelom, dzięki czemu łączna pula środków finansowych na ten   program zamyka się w kwocie 120 mln euro;  
 - kwota 2,5 mld euro na wspieranie prowadzonych   obecnie działań w dziedzinie migracji, bezpieczeństwa i kontroli granic   zewnętrznych, w tym   utworzenie Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej, Agencji UE ds.   Azylu oraz reformę wspólnego   europejskiego systemu azylowego;  
 - kwota 1,4 mld euro na Europejski Fundusz na   rzecz Zrównoważonego Rozwoju w ramach „planu inwestycji   zewnętrznych” (zob. zestawienie informacji), który będzie wspierać inwestycje w   regionach poza UE i będzie poszukiwać partnerów prywatnych, aby zaradzić   podstawowym przyczynom migracji, a oprócz tego przyczyniać się do realizacji   innych celów związanych z rozwojem. na partnerstwa w dziedzinie migracji,   makroekonomiczną pomoc finansową i pożyczki zewnętrzne w celu stabilizowania   sytuacji w krajach sąsiadujących.
 
Wraz ze zwiększeniem środków w projekcie   budżetu na 2017 r. (1,8 mld euro) i techniczną korektą puli środków   przeznaczonych na politykę spójności, przewidującą przeznaczenie dodatkowych   środków na te priorytety (4,6 mld euro), przegląd okresowy obejmuje pakiet   finansowy opiewający łącznie na kwotę prawie 13 mld euro.
Państwa członkowskie nie będą musiały   poświęcić więcej środków niż te, do wydatkowania których zobowiązały się już w   ramach WRF na lata 2014–2020. Pieniądze będą pochodzić z niektórych rezerw   budżetowych, takich jak nieprzydzielone marginesy i instrumenty   szczególne.
Uproszczenie zasad 
Wraz z przeglądem śródokresowym Komisja   proponuje uproszczenie przepisów, na podstawie których państwa członkowskie i   inni beneficjenci otrzymują pieniądze UE. Niektóre z oczekiwanych   wyników:
- łatwiejszy dostęp do   funduszy UE: na przykład naukowcy lub studenci nie będą już musieli   poświęcać czasu na wypełnianie formularzy związanych z ich podróżami służbowymi,   dzięki czemu będą mogli w zamian poświęcać więcej czasu na badania naukowe;  
 - ułatwienie   współpracy – UE będzie w stanie polegać na już istniejących audytach i   kontrolach przeprowadzanych przez innych darczyńców, takich jak ONZ. Dzięki temu   organizacje pozarządowe otrzymujące pieniądze od większej liczby darczyńców będą   miały znacznie mniej pracy związanej z prowadzeniem dokumentacji, co pozwoli im   spędzać więcej czasu na pracy w terenie;
 
- pobudzone zostanie zaangażowanie   obywateli: Obywatele   będą mogli na przykład zabrać głos w sprawie tego, czy pieniądze przeznaczone   dla ich miejscowości powinny być przeznaczone na nowy plac miejski czy raczej na   plac zabaw.  
 - Zbiór przepisów finansowych będzie   czytelniejszy i o   25 proc. krótszy niż obecnie.
 
Sprawniejszy budżet z nową rezerwą   kryzysową UE
Komisja proponuje również poprawę zdolności   budżetu UE do szybkiego i odpowiedniego reagowania na nieprzewidziane   wydarzenia, w tym poprzez:
- ustanowienie nowej rezerwy kryzysowej Unii Europejskiej przeznaczonej na wydatki dotyczące   priorytetów, finansowanej z niewykorzystanych środków;  
 - podwojenie budżetu Instrumentu Elastyczności (do kwoty 1 mld euro) i rezerwy na pomoc   nadzwyczajną (do kwoty 0,5 mld euro);  
 - wprowadzenie po raz pierwszy rezerwy elastyczności w odniesieniu do wsparcia poza granicami UE poprzez ustanowienie rezerwy   w wysokości do 10 proc. rocznych środków na zobowiązania;  
 - dopuszczenie funduszy   powierniczych na rzecz działań   nadzwyczajnych lub szczególnych na terytorium UE (obecnie są one dopuszczalne   tylko poza UE).
 
Bazowanie na sukcesach w obecnym cyklu   budżetowym UE
W przeglądzie śródokresowym podsumowuje się   kluczowe osiągnięcia odnotowane w trakcie obecnego siedmioletniego cyklu   budżetowego, w ramach którego budżet UE odegrał już zasadniczą rolę we   wspieraniu najważniejszych priorytetów politycznych:
- środki wspierające integrację   uchodźców, bezpieczeństwo, kontrolę granic i zarządzanie migracją zostały niemal   podwojone, do kwoty ponad 15 mld euro na lata 2015–2017;  
 - dotychczas już ponad 1,4 mln   osób skorzystało z działań wspieranych w ramach Inicjatywy na rzecz zatrudnienia   ludzi młodych, czyli więcej niż pierwotnie planowano;  
 - około 200 mld euro przeznaczono   w ramach szeregu strategii politycznych na działania w latach 2014–2020 mające   na celu łagodzenie zmiany klimatu i przystosowanie się do niej;  
 - w ramach Europejskiego Funduszu   na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS) w pierwszym roku jego wdrażania   zmobilizowano około 115 mld euro na inwestycje pobudzające zatrudnienie i wzrost   gospodarczy. Biorąc pod uwagę uzyskane wyniki, Komisja proponuje dziś, wraz z   komunikatem dotyczącym śródokresowego przeglądu WRF, aby przedłużyć   funkcjonowanie EFIS do 2020 r. i podwoić jego potencjał finansowy.
 
Dalsze działania
Proponowane wnioski ustawodawcze będą musiały   teraz zostać zatwierdzone przez Parlament Europejski i Radę. Komisja będzie   ściśle współpracować z innymi instytucjami w celu osiągnięcia porozumienia co do   jak największej liczby elementów tego pakietu do końca 2016 r.
Kontekst
Przegląd śródokresowy stanowi część   porozumienia politycznego w sprawie wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata   2014–2020 i jest przewidziany w art. 2 rozporządzenia Rady nr 1311/2013   („rozporządzenie w sprawie WRF”). Aktualne wieloletnie ramy finansowe zostały   uzgodnione w 2013 r. w kontekście kryzysu gospodarczego i jego skutków dla   finansów publicznych. Po raz pierwszy w historii UE siedmioletni budżet jest   mniejszy niż poprzedni.
 
Dodatkowe   informacje
Zaproponowany pakiet   ustawodawczy
 Kontakty z   mediami: