SZUKAJ NA STRONACH EUROPE DIRECT LUBLIN
Komisja Europejska zwraca się do wszystkich zainteresowanych stron o zgłaszanie uwag w sprawie zobowiązań Gazpromu mających zaradzić problemom w zakresie konkurencji na rynkach gazu w Europie Środkowo-Wschodniej wskazanym przez Komisję. Zobowiązania te zapewnią transgraniczne przepływy gazu po konkurencyjnych cenach.
Komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji, Margrethe Vestager powiedziała: „Jesteśmy przekonani, że zobowiązania Gazpromu umożliwią swobodny przepływ gazu po konkurencyjnych cenach w Europie Środkowo-Wschodniej. Rozwiązują one zidentyfikowane przez nas problemy w zakresie konkurencji oraz zapewniają przyszłościowe rozwiązanie zgodne z przepisami UE. Przyczyniają się one de facto do lepszej integracji rynków gazu w regionie. Sprawa ta ma duże znaczenie dla milionów Europejczyków, którzy potrzebują gazu do ogrzewania domów i prowadzenia działalności gospodarczej. Teraz chcielibyśmy usłyszeć opinie klientów tego przedsiębiorstwa oraz innych zainteresowanych stron. Zanim podejmiemy jakiekolwiek decyzje, przeanalizujemy uważnie otrzymane uwagi."
Gazprom jest dominującym dostawcą gazu w wielu krajach Europy Środkowo-Wschodniej. W kwietniu 2015 r. Komisja wystosowała pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, w którym wyraziła swoją wstępną opinię, że Gazprom narusza unijne zasady ochrony konkurencji, prowadząc strategię dążącą do podziału rynków gazu w Europie Środkowo-Wschodniej.
W opinii Komisji zobowiązania zaproponowane przez Gazprom rozwiązują zidentyfikowane problemy w zakresie konkurencji. Przyczyniają się one do lepszej integracji rynków gazu w Europie Środkowo-Wschodniej dzięki ułatwieniu transgranicznych przepływów gazu po konkurencyjnych cenach.
Komisja uważa w szczególności, że zobowiązania Gazpromu są zgodne z jej celami dotyczącymi każdego z problemów w zakresie konkurencji, ponieważ zapewniają:
Dodatkowe informacje
w MEMO/17/547: Jakie korzyści przyniosą polskiemu rynkowi gazu zobowiązania Gazpromu?
Komisja zwraca się do wszystkich zainteresowanych stron o przedstawienie opinii na temat tych zobowiązań w ciągu siedmiu tygodni od ich publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Po przeanalizowaniu wszystkich otrzymanych uwag Komisja rozstrzygnie, czy zobowiązania Gazpromu stanowią zadowalającą odpowiedź na problemy w zakresie konkurencji wskazane przez Komisję.
W takim przypadku Komisja może, w drodze decyzji, uczynić zobowiązania wiążącymi dla Gazpromu (zgodnie z art. 9 unijnego rozporządzenia o ochronie konkurencji nr 1/2003). Jeżeli przedsiębiorstwo naruszy swoje zobowiązania, Komisja może nałożyć na nie grzywnę w wysokości do 10 proc. jego światowego obrotu, bez potrzeby dowodzenia naruszenia unijnych reguł konkurencji.
W szerszym kontekście, skuteczna konkurencja na rynkach gazu w Europie Środkowo-Wschodniej zależy nie tylko od egzekwowania unijnych reguł konkurencji, ale również od inwestycji w dywersyfikację dostaw gazu, a także od właściwie ukierunkowanych europejskich i krajowych przepisów w dziedzinie energii oraz ich prawidłowego wdrażania. Z tego właśnie względu stworzenie europejskiej unii energetycznej stanowi dla Komisji jeden z najważniejszych priorytetów.
Szczegółowe informacje na temat zobowiązań Gazpromu
W swoim pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja wskazała trzy główne problemy w zakresie konkurencji. Zobowiązania Gazpromu stanowią odpowiedź na te zastrzeżenia. Zobowiązał się on do przestrzegania zobowiązań przez osiem lat.
1) Umożliwienie swobodnego przepływu gazu w Europie Środkowo-Wschodniej
Komisja jest zaniepokojona faktem, że Gazprom nakładał ograniczenia terytorialne w umowach o dostawy zawieranych z hurtownikami i niektórymi odbiorcami przemysłowymi w ośmiu państwach członkowskich (Bułgaria, Republika Czeska, Estonia, Łotwa, Litwa, Polska, Węgry i Słowacja). Ograniczenia te uniemożliwiają swobodny handel gazem w Europie Środkowo-Wschodniej.
Gazprom zobowiązał się do zniesienia wszystkich barier umownych dla swobodnego przepływu gazu na rynkach w Europie Środkowo-Wschodniej. Oprócz tego zobowiązuje się do podjęcia następujących aktywnych działań zapewniających ściślejszą integrację tych rynków:
2) Zapewnienie konkurencyjnych cen gazu w Europie Środkowo-Wschodniej
Komisja jest zaniepokojona faktem, że Gazprom dokonał podziału rynku poprzez wprowadzenie ograniczeń terytorialnych, co umożliwia mu narzucanie wygórowanych cen w pięciu państwach członkowskich (w Bułgarii, Estonii, na Łotwie, Litwie i w Polsce).
Gazprom zobowiązał się wprowadzić szereg znaczących zmian w klauzulach umownych dotyczących rewizji cen, aby zapewnić konkurencyjne ceny gazu na tych rynkach gazu:
3) Rezygnacja z uprawnień uzyskanych dzięki dominującej pozycji rynkowej
Trzecie zastrzeżenie Komisji dotyczyło faktu wykorzystywania przez Gazprom dominującej pozycji na rynku dostaw gazu, aby uzyskać korzyści związane z dostępem do infrastruktury gazowej lub kontrolą nad tą infrastrukturą. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń poruszono kwestie dotyczące projektu Gazociągu Południowego w Bułgarii i Gazociągu Jamalskiego w Polsce.
Jeśli chodzi o gazociąg jamalski, Komisja ustaliła w toku czynności wyjaśniających, że postępowanie antymonopolowe nie jest w stanie zmienić obecnej sytuacji ze względu na umowę międzyrządową pomiędzy Polską a Rosją.
Z myślą o przyszłych umowach międzynarodowych Komisja przedstawiła w lutym 2016 r. wniosek ustawodawczy, w którym zaproponowała, aby umowy międzyrządowe były wcześniej sprawdzane przez Komisję. Wniosek ten został przyjęty przez Parlament Europejski w dniu 2 marca 2017 r., a obecnie oczekuje na przyjęcie przez Radę (zob. również komunikat prasowy Komisji, w którym informuje ona o porozumieniu politycznym osiągniętym w grudniu 2016 r.).
Zobacz także arkusze informacyjne dotyczące poszczególnych państw, które wyjaśniają, jakie korzyści uzyska dzięki zobowiązaniom Gazpromu każde zainteresowane państwo członkowskie: Bułgaria, Republika Czeska, Estonia, Łotwa, Litwa, Polska, Węgry i Słowacja.
Pełny tekst zobowiązań dostępny jest również na stronie internetowej Komisji poświęconej ochronie konkurencji. Krótki opis proponowanych zobowiązań zostanie opublikowany w Dzienniku Urzędowym UE. Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej DG ds. Konkurencji w ogólnodostępnym rejestrze spraw
Kontakty z mediami: