SZUKAJ NA STRONACH EUROPE DIRECT LUBLIN
Wnioski przesłane Radzie obejmują aktualizację umowy z Ukrainą, aby usprawnić jej praktyczne wdrażanie i egzekwowanie, przy jednoczesnym utrzymaniu jej celów i zakresu. Pierwotne umowy podpisano w czerwcu 2022 r., a następnie przedłużono je do końca czerwca 2024 r. Przyznają one przewoźnikom ukraińskim, mołdawskim i unijnym prawa do transportu dwustronnego na terytoriach obu stron. Ponieważ tradycyjne szlaki transportowe w regionie zostały zakłócone lub zamknięte ze względu na rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie i niedostępność Morza Czarnego jako tradycyjnej trasy handlowej dla tych dwóch państw, przedłużenie co najmniej do końca 2025 r. pomoże zabezpieczyć łańcuchy dostaw.
Na podstawie wymiany informacji z państwami członkowskimi, Ukrainą i zainteresowanymi stronami Komisja uwzględniła wnioski wyciągnięte z wdrażania obecnej umowy o transporcie między UE a Ukrainą. Chociaż zakres umowy pozostanie taki sam, Komisja proponuje aktualizacje, aby ułatwić jej wdrożenie i egzekwowanie przez państwa członkowskie. W szczególności wniosek:
Środki te wzmocnią wdrażanie umowy bez uszczerbku dla wzajemnych korzyści. Umowa była bardzo pozytywna zarówno dla UE, jak i dla Ukrainy, umożliwiając znaczny wzrost ich eksportu na rynki drugiej strony. Umowa z Ukrainą, a także umowa z Mołdawią, miała również zasadnicze znaczenie dla wspierania korytarzy solidarnościowych.
Wnioski zostały teraz przedłożone przez Radę, która musi udzielić Komisji mandatu do prowadzenia negocjacji z Ukrainą i Mołdawią. Po udzieleniu Komisji przez Radę tych mandatów Komisja formalnie nawiąże współpracę z naszymi krajami partnerskimi w celu uzyskania ich zgody.
Umowy o transporcie drogowym wspierają korytarze solidarnościowe między UE a Ukrainą, które utworzono jako alternatywę dla szlaków żeglugowych Morza Czarnego, gdy Rosja blokowała ukraińskie porty. Umożliwiły one dodatkowe samochody ciężarowe przewożenie do Ukrainy podstawowych towarów, takich jak paliwo i pomoc humanitarna, a jednocześnie pomogły ukraińskim towarom, takim jak zboże, rudy, stal i produkty powiązane, dotrzeć do UE i reszty świata.
Wywóz z Ukrainy drogą lądową do UE znacznie wzrósł od czasu wejścia w życie układu, o około dwie trzecie pod względem wielkości transportu i o około jedną trzecią pod względem wartości. W wartościach bezwzględnych każdego miesiąca po zawarciu umowy do UE wywożono ponad 300,000 ton dodatkowych ton towarów.
Przywóz z Ukrainy z UE wzrósł o podobną wielkość, tj. o około 300.000 ton miesięcznie. Jednak przywóz z Ukrainy pod względem wartości rósł prawie trzy razy szybciej niż wywóz z Ukrainy, przy czym przywóz z Ukrainy wzrastał o ponad 700 mln EUR miesięcznie w porównaniu z 250 mln EUR w przypadku eksportu.
Podczas ostatniego posiedzenia wspólnej platformy koordynacji korytarzy solidarnościowych wszystkie strony z zadowoleniem przyjęły przywrócenie handlu za pośrednictwem ukraińskich portów na Morzu Czarnym, przypominając jednocześnie, że korytarze solidarnościowe nadal mają kluczowe znaczenie jako realna alternatywa, również w perspektywie długoterminowej. Te korytarze importowe i eksportowe pomagają umocnić stosunki gospodarcze między UE a Ukrainą.
Umowa z Mołdawią znacznie zwiększyła eksport drogowy z Mołdawii do UE, z korzyścią dla obu gospodarek. Wywóz drogowy z Mołdawii do UE wzrósł o 27 % wielkości w trzecim kwartale 2022 r. i o 35 % w porównaniu z 2022 r. w trzecim kwartale 2023 r. Wywóz drogowy z UE do Mołdawii wzrósł o 30 % pod względem wartości od trzeciego kwartału 2021 r. do tego samego okresu w 2022 r., a następnie ustabilizował się w 2022 r.
Tymczasowe umowy transportowe z Ukrainą i Mołdawią pomogły tym krajom w przemieszczaniu się eksportu i importu po utracie podstawowych szlaków transportowych w wyniku rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie. Jednocześnie mogą one mieć różny wpływ na przewoźników drogowych w całej Unii. Dlatego też wraz z dzisiejszym wnioskiem w sprawie umowy z Ukrainą zastanawialiśmy się, w jaki sposób możemy jeszcze bardziej poprawić umowę, ułatwiając jej wdrażanie i egzekwowanie oraz wprowadzając klauzulę ochronną w przypadku negatywnego wpływu na rynki regionalne w UE.
Adina Vălean, komisarz do spraw transportu
Transport
Umowa drogowa z Ukrainą i Mołdawią
English
46.944, kB - PDF
Pobierz