SZUKAJ NA STRONACH EUROPE DIRECT LUBLIN
Komisja nakłada tymczasowe cła wyrównawcze na chiński przywóz pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym, podczas gdy wciąż trwają rozmowy z Chinami.
Dziewięć miesięcy po wszczęciu z urzędu dochodzenia antysubsydyjnego, Komisja Europejska nałożyła tymczasowe cła wyrównawcze na chiński przywóz pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym. W wyniku dochodzenia Komisja stwierdziła, że łańcuchy wartości w zakresie produkcji pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym (BEV) w Chinach korzystają z niesprawiedliwego subsydiowania, co stwarza zagrożenie wystąpieniem szkody gospodarczej dla unijnych producentów BEV. W toku dochodzenia zbadano również prawdopodobne konsekwencje i wpływ tych środków na importerów, użytkowników i konsumentów BEV.
W ostatnich tygodniach zintensyfikowano konsultacje z rządem Chin po wymianie opinii między wiceprzewodniczącym wykonawczym Valdisem Dombrovskisem a chińskim ministrem handlu Wangiem Wentao. Na szczeblu technicznym kontynuowano rozmowy z myślą o wypracowaniu rozwiązania zgodnego z zasadami WTO, które w odpowiedni sposób rozwieje obawy zgłaszane przez Unię Europejską. Wynegocjowany wynik na podstawie dochodzenia musi skutecznie przeciwdziałać stwierdzonym szkodliwym formom subsydiowania.
Indywidualne cła mające zastosowanie do trzech chińskich producentów objętych próbą są następujące:
Inni producenci BEV w Chinach, którzy współpracowali w dochodzeniu, ale nie zostali objęci próbą, podlegają średniej ważonej stawce celnej wynoszącej 20,8 %. Cło dotyczące pozostałych przedsiębiorstw niewspółpracujących wynosi 37,6 %.
W porównaniu ze stawkami ujawnionymi w ramach wcześniejszego informowania 12 czerwca 2024 r. cła tymczasowe nieznacznie skorygowano w dół na podstawie uwag dotyczących dokładności obliczeń przedstawionych przez zainteresowane strony. Wszystkie szczegółowe ustalenia wynikające z dochodzenia znajdują odzwierciedlenie w rozporządzeniu wykonawczym, które jest obecnie publikowane w Dzienniku Urzędowym.
Cła tymczasowe będą miały zastosowanie od dnia 5 lipca 2024 r. przez maksymalny okres czterech miesięcy. W tym terminie państwa członkowskich UE muszą podjąć w drodze głosowania końcową decyzję w sprawie ceł ostatecznych. Po przyjęciu tej decyzji cła staną się ostateczne na okres pięciu lat.
4 października 2023 r. Komisja formalnie wszczęła z urzędu dochodzenie antysubsydyjne dotyczące pochodzącego z Chin przywozu pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym przeznaczonych dla pasażerów. Takie dochodzenie musi zostać zakończone w ciągu maksymalnie 13 miesięcy od jego wszczęcia. Środki ostateczne muszą zostać wprowadzone nie później niż 4 miesiące po nałożeniu ceł tymczasowych. Tymczasowe cła wyrównawcze są wprowadzone jako zabezpieczenie (w formie określonej przez organy celne w każdym państwie członkowskim) oraz mogą zostać pobrane, w pewnych okolicznościach, jedynie po podjęciu decyzji o nałożeniu ceł ostatecznych.
Zgodnie ze zwykłą procedurą ochrony handlu państwa członkowskie będą głosować nad środkami tymczasowymi w drodze procedury pisemnej i zwykłą większością głosów, nie później niż 14 dni po opublikowaniu przepisów o środkach tymczasowych w Dzienniku Urzędowym. Głosowanie to zostanie przeprowadzone zgodnie z tzw. procedurą doradczą w ramach procedury komitetowej (brak mocy wiążącej).
Zainteresowane strony mają również możliwość złożenia wniosku o posiedzenie wyjaśniające ze służbami Komisji w terminie 5 dni od wejścia w życie środków tymczasowych oraz przedstawienia uwag w terminie 15 dni od wejścia w życie tych środków. Następnie, po uwzględnieniu uwag zainteresowanych stron, Komisja ujawni swój wniosek w sprawie środków ostatecznych, w stosownym przypadku, i zapewni zainteresowanym stronom odpowiedni czas (10 dni) na przedstawienie uwag.
Następnie Komisja przedstawi ostateczne ustalenie państwom członkowskim, które zagłosują zgodnie z procedurą sprawdzającą w ramach procedury komitetowej (wniosek Komisji jest przyjęty, chyba że sprzeciwi się temu kwalifikowana większość). Głosowanie to będzie miało moc wiążącą. Wszelkie ewentualne środki będą obowiązywać przez 5 lat, z możliwością przedłużenia na uzasadniony wniosek i po przeprowadzeniu przeglądu.
Po otrzymaniu uzasadnionego wniosku jeden producent BEV w Chinach – Tesla – może zostać objęty indywidualnie obliczoną stawką celną na etapie ostatecznym. Każde inne przedsiębiorstwo produkujące w Chinach, które nie zostało wybrane do ostatecznej próby i które chce, by jego konkretna sytuacja została objęta dochodzeniem, może wystąpić o przeprowadzenie przyspieszonego przeglądu, zgodnie z podstawowym rozporządzeniem antysubsydyjnym, tuż po wprowadzeniu ostatecznych środków. Termin zakończenia takiego przeglądu to 9 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen ogłosiła informację o dochodzeniu 13 września 2023 r. podczas orędzia o stanie Unii Europejskiej. Decyzja ta opierała się na rosnących, udokumentowanych obawach dotyczących niedawnego i szybkiego wzrostu wywozu tanich pojazdów elektrycznych z Chin do UE. Komisja stosuje rygorystyczne procedury prawne zgodne z zasadami UE i WTO, umożliwiając wszystkim zainteresowanym stronom, w tym rządowi chińskiemu i przedsiębiorstwom/eksporterom przedstawienie uwag, dowodów i argumentów.
Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej Komisji poświęconej handlowi, w rejestrze publicznym pod numerem AS689.
Rozporządzenie wykonawcze
Unijna polityka ochrony handlu
Cła tymczasowe na pojazdy elektryczne o napędzie akumulatorowym z Chin
Polski
42.488, kB - PDF
Pobierz