SZUKAJ NA STRONACH EUROPE DIRECT LUBLIN
Po długim okresie stagnacji gospodarka UE odzyskuje umiarkowane tempo wzrostu, a inflacja nadal się zmniejsza. W jesiennej prognozie Komisji Europejskiej przewiduje się, że w 2024 r. wzrost PKB wyniesie 0,9 proc. w UE i 0,8 proc. w strefie euro. Według prognozy wzrost aktywności gospodarczej w 2025 r. przyspieszy do 1,5 proc. w UE i do 1,3 proc. w strefie euro, a w 2026 r. – do 1,8 proc. w UE i 1,6 proc. w strefie euro.
Inflacja ogólna w strefie euro ma się zmniejszyć w 2024 r. o ponad połowę: z 5,4 proc. w 2023 r. do 2,4 proc., a następnie obniżać się bardziej stopniowo do 2,1 proc. w 2025 r. i 1,9 proc. w 2026 r. Przewiduje się, że w UE proces dezinflacji będzie przebiegał w 2024 r. jeszcze gwałtowniej: inflacja ogólna ma spaść z poziomu 6,4 proc., który osiągnęła w 2023 r., do 2,6 proc., i nadal się obniżać w 2025 i 2026 r., odpowiednio do 2,4 proc. i 2,0 proc.
Po ponownym wejściu w fazę wzrostu w pierwszym kwartale 2024 r. gospodarka UE nadal rosła w drugim i trzecim kwartale w stałym, choć niewielkim tempie.
Wzrost zatrudnienia i powrót do dodatniej dynamiki płac realnych w dalszym ciągu przyczyniały się do wzrostu dochodów do dyspozycji, ale konsumpcja gospodarstw domowych była ograniczona. Nadal wysokie koszty utrzymania i zwiększona niepewność wynikająca z powracającego narażenia na ekstremalne wstrząsy, w połączeniu z zachętami finansowymi do oszczędzania wobec wysokich stóp procentowych, skłaniały gospodarstwa domowe do oszczędzania coraz większej części dochodów. Jednocześnie poziom inwestycji był poniżej oczekiwań – w pierwszym półroczu 2024 r. odnotowano głęboki spadek, który objął swoim szerokim zakresem większość państw członkowskich i większość kategorii aktywów.
Wydaje się, że konsumpcja ograniczana jest w coraz mniejszym stopniu. Przewiduje się, że wraz ze stopniowymi odrabianiem strat siły nabywczej wynagrodzeń i spadkiem stóp procentowych nastąpi dalszy wzrost konsumpcji. Spodziewane jest odbicie się inwestycji w związku z solidnymi bilansami przedsiębiorstw, ponownie rosnącymi zyskami i poprawą warunków kredytowych. Impuls związany z Instrumentem na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz innymi funduszami UE będzie również napędzał wzrost inwestycji publicznych w okresie prognozy.
Ogólnie rzecz biorąc, przewiduje się, że w przyszłości popyt krajowy będzie czynnikiem pobudzającym wzrost gospodarczy. Oczekuje się, że w 2025 i 2026 r. eksport i import będą rosły w zasadniczo takim samym tempie, co oznacza neutralny wkład handlu netto we wzrost gospodarczy.
Mimo nieznacznego wzrostu inflacji w październiku, spowodowanego głównie cenami energii, trwa proces dezinflacyjny rozpoczęty pod koniec 2022 r.
Presja cenowa w sektorze usług utrzymuje się na wysokim poziomie, ale prognozuje się, że od początku 2025 r. osłabnie w wyniku spowolnienia wzrostu płac i oczekiwanego wzrostu wydajności, a także negatywnych efektów bazy. Stwarza to warunki, w których inflacja może spaść do wartości docelowej pod koniec 2025 r. w strefie euro i w 2026 r. w UE.
W pierwszym półroczu 2024 r. rynek pracy był w dobrej kondycji i oczekuje się, że pozostanie silny. Wzrost zatrudnienia w UE ma się utrzymać, choć jego tempo się obniży: z 0,8 proc. w 2024 r. (0,9 proc. w strefie euro) do 0,5 proc. w 2026 r. (0,6 proc. w strefie euro).
W październiku stopa bezrobocia w UE osiągnęła nowy rekordowo niski poziom 5,9 proc. Prognozuje się, że w 2024 r. stopa bezrobocia wyniesie 6,1 proc. (6,5 proc. w strefie euro), a następnie będzie dalej się obniżać, by osiągnąć poziom 5,9 proc. w 2025 i 2026 r. (6,3 proc. w strefie euro).
Ponieważ wiele państw członkowskich stara się obniżyć swoje wskaźniki zadłużenia, unijny deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych ma się obniżyć w 2024 r. o około 0,4 pp., do 3,1 proc. PKB, i do 3,0 proc. w 2025 r. Prognozuje się, że w 2026 r. pozytywna dynamika gospodarcza pozwoli jeszcze bardziej zmniejszyć deficyt do 2,9 proc. Deficyt w strefie euro ma zmaleć z 3,0 proc. w 2024 r. do 2,9 proc. w 2025 r. i 2,8 proc. w 2026 r.
Relacja długu do PKB w strefie euro w ujęciu zagregowanym ma jednak według prognozy wzrosnąć z 82,1 proc. w 2023 r. do 83,4 proc. w 2026 r. Następuje to po okresie spadku, który w latach 2020–2023 wyniósł niemal 10 pp., i odzwierciedla wpływ wciąż wysokich deficytów pierwotnych i rosnących wydatków z tytułu odsetek, które nie są już równoważone przez wysoki wzrost nominalnego PKB w miarę zmniejszania się inflacji. Prognozuje się, że w strefie euro dług sektora instytucji rządowych i samorządowych wzrośnie z 88,9 proc. PKB w 2023 r. do 90 proc. w 2026 r.
Zaobserwowano wzrost niepewności i ryzyka pogorszenia perspektyw. Przedłużająca się wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie oraz nasilony konflikt na Bliskim Wschodzie zwiększają zagrożenia geopolityczne i zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego. Wprowadzanie przez partnerów handlowych dalszych środków protekcjonistycznych mogłoby rozchwiać światowy handel, co wpłynęłoby na bardzo otwartą gospodarkę UE.
Na poziomie krajowym niepewność co do kursu polityki i wyzwania strukturalne w sektorze wytwórczym mogą pociągnąć za sobą dalszą utratę konkurencyjności i negatywnie wpłynąć na wzrost gospodarczy i rynek pracy. Ponadto opóźnienia we wdrażaniu RRF lub większy niż oczekiwano wpływ konsolidacji budżetowej mogłyby jeszcze bardziej zahamować ponowny wzrost gospodarczy. Ponadto niedawne powodzie w Hiszpanii ilustrują dramatyczne konsekwencje, jakie zagrożenia naturalne – ze względu na coraz większą częstotliwość występowania i coraz większy zasięg – mogą mieć nie tylko dla środowiska naturalnego i dotkniętych nimi osób, ale również dla gospodarki.
Prezentowana prognoza gospodarcza opiera się na szeregu technicznych założeń, które dotyczą kursów walutowych, stóp procentowych oraz cen towarów i których datą graniczną jest dzień 31 października. W przypadku wszelkich innych danych źródłowych, w tym założeń na temat polityki publicznej, w prognozie uwzględniono informacje dostępne za okres do dnia 25 października włącznie. Zakłada się w niej kontynuację strategii politycznych bez żadnych zmian, o ile nie zostaną zapowiedziane i odpowiednio szczegółowo opisane nowe strategie.
Komisja Europejska publikuje co roku dwie prognozy kompleksowe (wiosenną i jesienną) obejmujące szeroki zakres wskaźników makroekonomicznych i fiskalnych dla wszystkich państw członkowskich UE, krajów kandydujących, państw EFTA oraz innych dużych rozwiniętych i wschodzących gospodarek rynkowych
Pełny tekst dokumentu: Prognoza gospodarcza z jesieni 2024 r.
Wiceprzewodniczący Valdis Dombrovskis na Twitterze: @VDombrovskis
Komisarz Paolo Gentiloni na Twitterze: @PaoloGentiloni
DG ECFIN na Twitterze: @ecfin
Wraz z stale postępującym ożywieniem gospodarki UE tempo wzrostu gospodarczego powinno przyspieszyć w przyszłym roku przy rosnącej konsumpcji, a zwiększona siła nabywcza, wciąż rekordowo niskie bezrobocie oraz oczekiwana poprawa poziomów inwestycji powinny się do tego przyczyniać. Zważywszy jednak na obecną dużą niepewność geopolityczną i wiele zagrożeń, nie powinniśmy popadać w samozadowolenie. Musimy stawić czoła długotrwałym wyzwaniom strukturalnym, zwiększyć wydajność i zadbać o to, by szerzej pojęta gospodarka UE pozostała konkurencyjna w skali światowej. Państwa członkowskie muszą przeprowadzić wszystkie reformy i inwestycje przewidziane w planach odbudowy i zwiększania odporności oraz obniżyć poziomy długu publicznego zgodnie z nowymi regułami fiskalnymi.
Valdis Dombrovskis, wiceprzewodniczący wykonawczy do spraw gospodarki służącej ludziom
Gospodarka europejska powoli wchodzi w etap ożywienia. Przy dalszym obniżaniu się inflacji, rosnącym tempie wzrostu spożycia prywatnego i inwestycji oraz bezrobociu utrzymującym się na rekordowo niskim poziomie można się spodziewać stopniowego przyspieszenia wzrostu gospodarczego w ciągu najbliższych dwóch lat. Wyzwania strukturalne i niepewność geopolityczna wpływają jednak na nasze perspektywy na przyszłość. Państwa członkowskie będą musiały podążać wąską ścieżką, jaką wyznacza konieczność obniżenia poziomu zadłużenia przy jednoczesnym wspieraniu wzrostu gospodarczego. Nowe ramy zarządzania gospodarczego i dalsze wdrażanie NextGenerationEU będą przy tym działać wspomagająco. W przyszłości zwiększenie naszej konkurencyjności dzięki inwestycjom i reformom strukturalnym ma kluczowe znaczenie dla pobudzenia wzrostu potencjalnego i radzenia sobie z rosnącymi zagrożeniami geopolitycznymi.
Paolo Gentiloni, komisarz do spraw gospodarki
Gospodarka, która służy ludziom
Prognoza gospodarcza z jesieni 2024 r.
(51.076 KB - PDF)
Download