SZUKAJ NA STRONACH EUROPE DIRECT LUBLIN
Komisja z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie przez Radę piętnastego pakietu sankcji wobec Rosji. W ramach tego pakietu położono nacisk na dalszą walkę z rosyjską flotą cieni, a także na zwalczanie obchodzenia sankcji. Obejmuje on również umieszczenie w wykazie wielu osób fizycznych i podmiotów związanych z rosyjskim kompleksem wojskowo-przemysłowym oraz zwiększa ochronę prawną centralnych depozytów papierów wartościowych w UE (unijnych CDPW). Przyjmując ten pakiet, UE po raz pierwszy nałożyła na różne chińskie podmioty „sankcje w pełnym zakresie” (zakaz podróżowania, zamrożenie aktywów i zakaz udostępniania zasobów gospodarczych).
Na piętnasty pakiet składają się następujące podstawowe elementy:
ŚRODKI PRZECIWDZIAŁAJĄCE OBCHODZENIU PRZEPISÓW
Ponieważ Rosja nadal poszukuje sposobów obchodzenia pułapu cen ropy naftowej, UE jest zdecydowana zaostrzyć środki, które pomogą zapobiegać takim próbom. Dzisiejszy pakiet dotyczy 52 kolejnych statków z rosyjskiej floty cieni, co sprawia, że ich wykaz obejmie już łącznie 79 takich jednostek. Te statki (spoza UE) podlegają zakazowi dostępu do portów i zakazowi świadczenia usług. Stwierdzono, że statki te stosują praktyki żeglugowe wysokiego ryzyka podczas transportu rosyjskiej ropy naftowej lub rosyjskich produktów ropopochodnych i są zaangażowane w dostawy broni, kradzież zboża lub wspieranie rosyjskiego sektora energetycznego.
To ukierunkowane podejście UE zwiększa ponoszone przez Rosję koszty korzystania z takich statków, ponieważ nie są one już w stanie prowadzić zwykłej działalności w UE ani wspólnie z podmiotami z UE. Ogranicza ono również liczbę statków w rosyjskiej flocie cieni, które są w stanie przewozić rosyjską surową ropę naftową. Co ważne, dzisiejsze uzupełnienia wykazu oznaczają również stawienie czoła poważnym zagrożeniom dla bezpieczeństwa morskiego i środowiska stwarzanym przez często stare i niedoubezpieczone statki należące do floty cieni. UE będzie nadal ściśle monitorować zmiany w handlu rosyjską ropą naftową i różne praktyki mające na celu obejście pułapu cen ropy, zarówno pod względem przestrzegania przepisów przez podmioty z krajów grupy G-7, jak i działalności floty cieni.
KOLEJNE OSOBY I PODMIOTY OBJĘTE SANKCJAMI
Dzisiejszy pakiet zawiera 84 dodane do wykazu pozycje dotyczące 54 osób i 30 podmiotów, które odpowiadają za działania podważające integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy. Objęto je obecnie zamrożeniem aktywów, a osoby fizyczne – również zakazem podróżowania. Umieszczenie w wykazie dotyczy głównie rosyjskich przedsiębiorstw sektora wojskowego, które produkują części statków powietrznych, drony, elektronikę, silniki, zaawansowane technologicznie komponenty do broni i inny sprzęt wojskowy. Sankcjami objęto również szereg osób z kadry kierowniczej wyższego szczebla w przedsiębiorstwach działających w rosyjskim sektorze energetycznym (w tym w przedsiębiorstwach żeglugowych), zapewniających istotne dochody rosyjskiemu rządowi.
UE nakłada także sankcje na jednostkę wojskową odpowiedzialną za atak rakietowy na szpital dziecięcy Ochmadyt w Kijowie, jak też na osoby odpowiedzialne za deportację dzieci i propagandę.
Po raz pierwszy od początku rosyjskiej inwazji UE objęła „sankcjami w pełnym zakresie” (tj. zakazem podróżowania, zamrożeniem aktywów i zakazem udostępniania środków finansowych) siedem chińskich osób i podmiotów, a mianowicie jedną osobę i dwa podmioty ułatwiające obchodzenie sankcji UE oraz cztery podmioty dostarczające wrażliwe komponenty dronów i komponenty mikroelektroniczne rosyjskiemu przemysłowi wojskowemu w celu wsparcia rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie.
Sankcjami objęto dziś również dwóch urzędników wyższego szczebla z Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej. Jest to następstwo październikowego posiedzenia Rady Europejskiej, dyskusji w ramach grupy G-7 na temat ciągłego wspierania rosyjskiej wojny napastniczej przez państwa trzecie oraz rozmieszczenia oddziałów północnokoreańskich w Rosji.
HANDEL
W pakiecie, o którym mowa, dodano także 32 nowe przedsiębiorstwa do wykazu podmiotów wspierających rosyjski kompleks wojskowy i przemysłowy w wojnie przeciwko Ukrainie (20 firm rosyjskich, siedem podlegających jurysdykcji Chin/Hongkongu, dwie z Serbii i po jednej z Iranu, Indii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich). Obecnie będą miały wobec nich zastosowanie surowsze ograniczenia eksportowe w odniesieniu do produktów i technologii podwójnego zastosowania oraz produktów zaawansowanych technologicznie.
OCHRONA INTERESÓW PODMIOTÓW Z UE
Wprowadzone dziś środki obejmują zakaz uznawania lub egzekwowania w UE niektórych konkretnych orzeczeń wydanych przez sądy rosyjskie, które przyznają sądom rosyjskim wyłączną obowiązkową właściwość w sporach między przedsiębiorstwami rosyjskimi i unijnymi, niezależnie od uprzedniego porozumienia stron. Zapewni to przedsiębiorstwom unijnym ochronę przed uznaniem odszkodowań zasądzonych od nich niezgodnie z prawem w Rosji.
Ten nowy pakiet rozszerza również niektóre obowiązujące odstępstwa, które umożliwiają podmiotom z UE wycofanie się z Rosji. Chociaż żadne z tych odstępstw nie jest nowym przepisem, dadzą one naszym przedsiębiorstwom więcej czasu na opuszczenie Rosji.
ŚRODKI W SEKTORZE FINANSOWYM
Aby zaradzić coraz częstszym sporom sądowym i działaniom odwetowym w Rosji, które skutkują zajęciem aktywów unijnych centralnych depozytów papierów wartościowych (CDPW), w dzisiejszym pakiecie wprowadzono dwie istotne zmiany:
Sankcje UE są nadal centralnym elementem reakcji UE na nieuzasadnioną agresję wojskową Rosji wobec Ukrainy, ponieważ osłabiają zdolności wojskowe i technologiczne Rosji, odcinają ten kraj od najbardziej rozwiniętych światowych rynków, pozbawiają Kreml dochodów, z których finansuje on wojnę, i nakładają na gospodarkę rosyjską coraz wyższe koszty. W związku z tym sankcje przyczyniają się do realizacji kluczowego celu UE, jakim jest dalsze działanie na rzecz osiągnięcia sprawiedliwego i trwałego pokoju, a nie kolejnego zamrożonego konfliktu. Ich skutki z czasem bardziej się uwidaczniają, w miarę jak sankcje podkopują bazę przemysłową i technologiczną Rosji. Jako strażniczka traktatów UE Komisja Europejska monitoruje egzekwowanie unijnych sankcji przez państwa członkowskie UE.
Odbiegające od normy, rosnące obroty handlowe dotyczące niektórych określonych produktów i państw stanowią twardy dowód na to, że Rosja aktywnie próbuje obchodzić sankcje. Musimy więc podwoić wysiłki na rzecz zwalczania obchodzenia przepisów i zwrócić się do naszych sąsiadów o jeszcze ściślejszą współpracę. Wysłannik UE ds. sankcji David O'Sullivan kontynuuje działania informacyjne skierowane do kluczowych państw trzecich w celu zwalczania obchodzenia przepisów. We współpracy z partnerami o zbieżnych poglądach uzgodniliśmy również wspólny wykaz objętych sankcjami priorytetowych towarów, w przypadku których przedsiębiorstwa powinny zachować szczególną staranność i których państwa trzecie nie mogą reeksportować do Rosji. Ponadto w UE sporządziliśmy również wykaz objętych sankcjami towarów o krytycznym znaczeniu gospodarczym, w odniesieniu do których przedsiębiorstwa i państwa trzecie powinny zachować szczególną czujność.
Nasze sankcje mają jasny cel – osłabienie rosyjskiej gospodarki i jej zdolności do kontynuowania nielegalnej agresji na Ukrainę – i osiągają ten cel. Wraz z każdą nową rundą sankcji poprawiamy skuteczność i domykamy luki – i będziemy to nadal czynić w ramach naszego niezachwianego zaangażowania na rzecz wspierania Ukrainy i jej obywateli.
Maria Luís Albuquerque, komisarz do spraw usług finansowych oraz unii oszczędności i inwestycji