SZUKAJ NA STRONACH EUROPE DIRECT LUBLIN


logo


Chcesz dowiedzieć się więcej na temat Unii Europejskiej
i zaangażować się w dyskusję dotyczącą jej przyszłości?


30.12.2024 Polska Prezydencja w Radzie UE

1 stycznia 2025 r. Polska obejmie przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej. Ten ważny moment, kiedy znajdujemy się w erze bezprecedensowych wyzwań, ale także możliwości, daje Polsce wyjątkową platformę do wpływania na kierunek rozwoju Unii Europejskiej.

Polska po raz pierwszy prezydencję w Radzie UE sprawowała w II połowie 2011 r. i wraz z Danią i Cyprem tworzyła tak zwane trio prezydencji.

Rotacyjna prezydencja Rady Unii Europejskiej, tradycja głęboko zakorzeniona w historii UE, pozwala każdemu państwu członkowskiemu przewodzić Radzie UE, kierować agendą instytucji i zapewniać ciągłość prac UE. Zbliżająca się prezydencja Polski jest ważnym świadectwem zdolności naszego kraju do wniesienia znaczącego wkładu w projekt europejski, odzwierciedlając nasze wieloletnie przywiązanie do zasad współpracy i wzajemnego szacunku między państwami członkowskimi.

Polska prezydencja przypada w krytycznym momencie, gdy Unia Europejska jako wspólnota mierzy się z szeregiem kluczowych dla jej przyszłości wyzwań, takich jak transformacja cyfrowa i energetyczna, odporność społeczno-gospodarcza oraz bezpieczeństwo granic. Polska jest gotowa poprowadzić UE przez te wyzwania z jasną wizją i silnym poczuciem celu, opierając się na współpracy w ramach systemu trzech prezydencji ustanowionego Traktatem z Lizbony w 2009 roku.

Prezydencja w Radzie Unii Europejskiej

Prezydencja w Radzie Unii Europejskiej to sześciomiesięczny okres, podczas którego dane państwo członkowskie odgrywa wiodącą rolę lidera i koordynatora, przewodnicząc spotkaniom na wszystkich szczeblach Rady i reprezentując ją na arenie międzynarodowej.

Ten rotacyjny system, zapoczątkowany w ramach Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i kontynuowany po utworzeniu Unii Europejskiej w 1993 r., ewoluował, zwłaszcza po Traktacie z Lizbony w 2009 r., aby mieć w dużej mierze znaczenie ceremonialne. Pomimo ustanowienia stałego Przewodniczącego Rady Europejskiej i wzmocnienia roli Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, które zmniejszyły bezpośredni wpływ rotacyjnej prezydencji, pozostaje ona istotną funkcją zapewniającą ciągłość i koordynację w ramach skomplikowanych procesów legislacyjnych i politycznych UE.

System ten zapewnia, że każde państwo członkowskie, niezależnie od jego wielkości, ma równe szanse wpływania na agendę i priorytety UE, wzmacniając poczucie współodpowiedzialności i wzajemnej odpowiedzialności wśród wszystkich państw członkowskich.

Państwa członkowskie sprawujące prezydencję ściśle współpracują ze sobą w trzyosobowych grupach, zwanych "trio". System ten został wprowadzony Traktatem Lizbońskim w 2009 roku. Trio wyznacza długoterminowe cele i przygotowuje wspólny program określający tematy i główne kwestie, którymi zajmie się Rada w ciągu 18 miesięcy. Na podstawie tego programu każdy z trzech krajów przygotowuje swój własny, bardziej szczegółowy program sześciomiesięczny. Tak jak za pierwszym razem trio prezydencji tworzyć będzie wspólnie z Danią i Cyprem.

Specustawa o szczególnych rozwiązaniach w związku z przewodnictwem RP w Radzie UE

Sejm RP przyjął specustawę o szczególnych rozwiązaniach w związku z przygotowywaniem i sprawowaniem przez Rzeczpospolitą Polską przewodnictwa w Radzie UE

Najważniejsze rozwiązania:

• Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji będzie odpowiadał za  zapewnienie współpracy i monitorowanie działań wszystkich służb, które zaangażowane będą w zapewnienie bezpieczeństwa w trakcie polskiego przewodnictwa w Radzie UE.

• Właściwi wojewodowie będą przygotowywać plany bezpieczeństwa i porządku publicznego. Będzie to dotyczyło najważniejszych oficjalnych spotkań w ramach prezydencji.

• Aby zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa, Policja otrzyma czasową możliwość przetwarzania informacji, w tym danych osobowych, osób lub podmiotów, które będą uczestniczyły w wydarzeniach związanych z prezydencją lub współpracujących przy ich organizacji.

• Wprowadzone zostaną czasowe rozwiązania dotyczące zamówień publicznych, które będą udzielane w związku z organizacją wydarzeń w ramach polskiego przewodnictwa w UE.

• Zamówienia te zostaną wyłączone z zasady jawności. Określone zostaną jednak zasady, na jakich opierać się mają zamówienia, w szczególności dotyczące przejrzystości wyłaniania wykonawców, w tym zapewnienia bezstronności osób prowadzących te postępowania.

• Kontrolę nad zlecaniem i przebiegiem zamówień sprawować będzie Centralne Biuro Antykorupcyjne.





ARCHIWUM
EUROPE DIRECT
LUBLIN

PROSZĘ WYBRAĆ ROK